Strona powstała w przerwach między wyścigami

Najtrudniejszy symulator świata

 

Jeżeli ta strona w jakikolwiek sposób została wykorzystana lub przydały się porady na niej umieszczone to:

PROSZĘ MNIE O TYM POINFORMOWAĆ !!!!

 


Jeżeli NIE to:


POWINIENEŚ JUŻ OD DAWNA JEŹDZIĆ W NASZEJ LIDZE JAKO KIEROWCA POKAZOWY!!!!

Strona działa prawidłowo tylko pod Internet Explorer-em.

Grand Prix 4 jest oficjalnym symulatorem Formuły 1 zatwierdzonym przez Międzynarodową Federację Sportów Samochodowych - FIA (Fédération Internationale de l'Automobile) i przetestowanym przez kierowców z Orange Arrows Team

 

 

Wprowadzenie

Stan świadomości Formuły 1 w Polsce jest praktycznie zerowy !! Dotyczy to zwłaszcza skomplikowanych przepisów i zasad rozgrywania wyścigów. Na szczęście dzięki wspaniałym występom Roberta Kubicy sytuacja zmienia się na lepsze z dnia na dzień.
Jednak musimy pamiętać, że Formuła 1 to nie tylko sport. To badania nad osiągami samochodów, wytrzymałością silników a przede wszystkim: BEZPIECZEŃSTWEM PASAŻERÓW. W czasie ostatnich kilkudziesięciu lat dzięki rajdom WRC i wyścigom F1 możemy korzystać z takich udogodnień jazdy jak: LER (Tension Reducing Emergency Locking Retractor) inteligentny napinacz pasów bezpieczeństwa, ABS (Anti-lock Brake System), ASS (Active Suspension System), TRC (Traction Control), EMS (Electronic Modulated Suspension) - elektronicznie modulowane zawieszenie, VSC (Vehicle Stability Control), CSA (Curtain Shield Airbag) - poduszki powietrzne, ECB (Electronically Controlled Brake), NCSC (Navigated Cooperation Shift Control) - inteligentna zmiana biegów, VGRS (Variable Gear Ratio Steering) - zróżnicowany układ przełożenia, HAC (Hill-start Assist Control) - system wspomagania ruszania pod górę, KDSS (Kinetic Dynamic Suspension System), EPS (Electronic Power Steering) - elektryczne wspomaganie kierownicy, PCS (Pre-Crash Safety) - systemy wczesnej ochrony przed skutkami kolizji, ACC z LSFM (Adaptive Cruise Control with Low Speed Following Mode) - adaptacyjny system kontroli prędkości, AVS (Adaptive Variable Suspension) - system utwardzania amortyzatorów w czasie hamowania czy wreszcie VDIM (Vehicle Dynamic Integrated Management) - zintegrowane systemy bezpieczeństwa zarządzające wszystkimi z powyższych udogodnień.
Crash testy bolidów F1 pozwoliły na opracowanie elementów z włókien węglowych całkowicie pochłaniających energię kolizji i rozpadających się w pył podczas zderzenia.

Jednak zanim powstały, wszystkie z tych wynalazków otrzymały swoje odpowiedniki w domenie komputerowej. Dzięki równaniom mechaniki płynów Bernoulliego, znanym od wieków, stała się możliwa symulacja siły dociskowej w trójwymiarowym środowisku modelowania komputerowego.

Symulatory jazdy i lotu uzależniają (!!!), ale pozwalają również zrozumieć tysiące zjawisk fizycznych, o których nie mieliśmy pojęcia zanim nie zasiedliśmy za sterami np. myśliwca F-16. Wszak nie codziennie wpadamy w spin sześcioobrotowy przy wychodzeniu z poślizgu przy 290 kilometrach na godzinę!!

Niniejsza strona powstała z myślą o sprawcach wypadków drogowych, którzy zamiast rozbijać prawdziwe samochody powinni najpierw wyszaleć się w domenie komputerowej i nauczyć opanowania podczas podstawowych sytuacji drogowych.
A kiedy ci wszyscy "niedzielni kierowcy" po roku ćwiczeń zasiądą znowu do swych "maszyn śmierci", może poczują respekt do asfaltu i nauczą się go oszczędzać.

Opony również...

 

 
Infogrames
GEOFF CRAMMOND'S GRAND PRIX 4 ROARS OUT OF THE PITS & ONTO XBOX !! Grand Prix 4 Geoff'a Cramond'a WYJE!! (żdża) z Pit Stopu na konsoli XBOX !! Infogrames moves into pole position as it announces that the undisputed king of PC F1 racing games is to make its console debut. Infogrames przesunwa się na Pole Position gdy ogłasza, że bezdyskusyjny król wyścigów Formuły 1 na peceta zadebiutuje na konsoli.>>
 
Kokpit
Jeżeli wyślemy sygnał do swoich mechaników na mniej niż około 6 sekund przed wjazdem do Pit Stopu to nie zdążą oni wyjść z boksów i stracimy nawet do dziesięciu sekund!! (plus czas tankowania i naprawy). Przytrafiło mi się kilka razy podczas kraksy z udziałem partnera z teamu, gdy musiałem nagle zjechać do Pit Stopu, usłyszeć komunikat "Pit Busy!!". Ponieważ komunikaty są podawane dla dwóch kierowców z drużyny nie oznacza to tylko faktu, że boks jest zajęty, lecz może też znaczyć, że partner z teamu również wyraził ochotę wjazdu do Pit Stopu. Może być to również komunikat ostrzegający partnera, że nasz bolid znajduje się bliżej Pit Stopu lub/i właśnie wjeżdżamy do boksów. Po dokonanej naprawie i wyjeździe z boksów usłyszymy: "Pit Clear!".>>
 
Options
Electrical Problem = z reguły zaskakuje nas na 7 biegu (blokuje go) co może być przyczyną niewyhamowania. Powstają na skutek zabawy ze skrzynią biegów. Objawy: silnik pracuje zrywami Remedium: wyłączyć automatyczną skrzynię biegów i dojechać na 7 biegu do PIT STOP-u>>
 
Kalibracja
Reduce with Car Speed = jeżeli ten parametr jest ustawiony na 100%, mamy do czynienia z całkowitą redukcją noszenia bolidu przy przekroczeniu ok.200 km/h. Jeśli chcemy poczuć jak zachowuje się bolid przy większych prędkościach ustawmy parametr na 0% (maxymalne noszenie) i stopniowo zwiększajmy go do takiego poziomu, który nam odpowiada i pozwala na opanowanie bolidu.>>
 
Car Setup
Liczba kombinacji ustawień bolidu dla Monte Carlo jest astronomiczna: 8,3289966419446459448626899e+76. Gdyby wszystkie tory miały po 78 okrążeń musielibyśmy pomnożyć wykładnik przez 17 otrzymując 8,32*101292 kombinacji. Obliczyłem to w ten sposób>>>
 
Jazda Po Torze
Przy gazie wciśniętym na ok.90-100% spróbuj wcisnąć hamulec. Nastąpi szybka redukcja biegu lub ustalenie prędkości (zablokowanie przepustnicy).>>
 
Testy Kwalifikacje
W symulatorze GP4 można wzrokowo wyróżnić umownie 10 rodzajów nawierzchni: 1.sucha, 2.wilgotna, 3.wilgotna z mokrymi plamkami, 4.mokra, 5.mokra z lustrzanymi plamkami, 6.lustro, 7.nawierzchnia spływająca wodą, 8.wilgotna z suchym śladem toru jazdy, 9.mokra z wilgotnym śladem toru jazdy 10.lustrzana z mokrym śladem toru jazdy. Dzieląc tor na około 20 części i przyjmując, że na torze każda z powyższych nawierzchni może sie pojawić w każdej z 20 części otrzymujemy 10 do potęgi 20 kombinacji torów czyli 1 000 000 000 000 000 000 000 = jeden tryliard możliwych wyglądów toru. >>
 
Wyścig!!
Wyprzedzając wejdź w strugę bolidu przed tobą. Jeśli masz lepiej ustawiony samochód na prostej natychmiast przyspieszysz i wyprzedzisz go. Uważaj! Ze względu na zaburzenia aerodynamiki tracisz przyczepność! Na zakręcie może się to źle skończyć! >>
 
Manewry Asów
Sytuacja 4 Wyprzedzanie na trzeciego.
Sytuacja ma miejsce zazwyczaj po starcie gdzie duże skupisko pojazdów pozwala na ustawienie się w strudze poprzedzającego bolidu, wyprzedzenie go i automatyczne wejście w strugę kolejnego bolidu i również wyprzedzenie go. Manewr prosty i bardzo widowiskowy! >>
 
Tory
PIT STOP (sek) (d=27.820; d=31.906; w=26.718; w=35.450) = najmniejsze i największe zanotowane czasy wjazdu (mierzone od momentu wjazdu na Pit Lane i przejęciu kontroli przez komputer do momentu dojechania do Pit Stopu) + wyjazdu (od momentu zakończenia obsługi w Pit Stopie do momentu przejęcia kontroli przez kierowcę). Jest to całkowity czas przebywania w Pit Stop-ie bez czasu obsługi bolidu, który jest różny dla różnych czynności. d = tor suchy (minimalny i maksymalny zanotowany czas - w sekundach),
w = tor mokry (czas minimalny i maksymalny w sekundach) >>
 
Workshop
Change Language to = słuchanie słowa "Fertig" po wyjeżdzie z boksów bardzo dyscyplinuje na trasie. Francuski rozleniwia, hiszpański i włoski jest OK. Skróty na wyświetlaczu są mało intuicyjne, może niemcy się połapią... >>
 
Wykresy
Rejestracja i analiza poczynań na torze jest nieodzowna by poprawiać swoje wyniki w Formule 1. Zakładając, że wszystkie okrążenia przejeżdżamy w ten sam sposób (niemożliwe!!), zmieniając ustawienia i analizując uzyskane czasy możemy ocenić czy dokonane nastawy przyniosły jakieś korzyści sekundowe. Możliwe również, że inne ustawienia po prostu nam bardziej odpowiadają i bolid lepiej się prowadzi. >>
 
Czemu Grand Prix 4?
Ponieważ GP4 jest GENIALNY!!!
Geniusz Geoffa Crammonda, specjalistów od grafiki 3D z Infogrames i inżynierów aerodynamików z Orange Arrows Team stworzył symulator, który uzależni każdego i na długo pozostanie w pamięci tych, którzy zrobili przynajmniej jedno okrążenie na dowolnym z 17-stu odwzorowanych GPS-em torów...>>
 

 

Skrócony regulamin i opis zasad Formuły 1 uwzględniony w symulatorze "Grand Prix 4" oparty o przepisy FIA z roku 2001.

 

 

1.Jedną z najważniejszych czynności przed kwalifikacjami są ustawienia bolidów. Dlatego w piątek i sobotę odbywają się jazdy testowe. Zawodnicy dobierają opony do zmieniających się warunków pogodowych i stopnia wilgotności toru (HARD - twarde i SOFT - miękkie w połączeniu z DRY - suche i WET - mokre oraz INTERMEDIATES - pośrednie i MONSOON - na ulewę). Ustawiają również: dyferencjał tylnej osi (przy przyspieszaniu i przy hamowaniu), wartości siedmiu przełożeń skrzyni biegów, kąty nachyleń spojlerów, balans hamulców, listwę anty-obrotową (tył, przód) oraz w 4 punktach: sztywność zawieszenia, wysokość jazdy, 4 rodzaje resorów i ilość pierścieni z tworzywa sztucznego ograniczających skok resoru - w zależności od założonej strategii PIT STOP-u. W sumie około 8,32*101292 kombinacji. Po okrążeniach próbnych można przeanalizować ustawienia na wykresach.

 
2.W kwalifikacjach zawodnicy mogą przejechać nie więcej niż 12 okrążeń (lub zrezygnować z jazd i startować z 22 Pole Position) w następujących konfiguracjach: 4 wyjazdy na tor po 3 okrążenia lub 3 wyjazdy po 4 okrążenia albo 2 wyjazdy po 6 okrążeń lub 1 wyjazd i 12 okrążeń. Czasy dwóch skrajnych okrążeń z jednego wyjazdu są odrzucane a najlepszy czas z pozostałych okrążeń decyduje o pozycji startowej w wyścigu (tzw. Pole Position).
 
3.Pełny wyścig trwa od 44 (Spa-Francorchamps) do 78 (Monte Carlo) okrążeń i nie może przekroczyć 2 godzin. Czasy najszybszych okrążeń na suchych nawierzchniach wahają się od 1 minuty:10 sekund (A1-Ring) do 1:42sek (Hockenheim). Na mokrym torze te czasy są odpowiednio dłuższe.
 
4.Komplety opon można wymieniać w dowolnie ustalonym momencie wyścigu. Po wysłaniu sygnału do swojej ekipy w boksach można zjechać do PIT STOP-u na dotankowanie paliwa. Strategia zera, jednego, dwóch lub trzech PIT STOP-ów jest uzależniona od pogody, toru, Pole Position i umiejętności kierowcy.
 
5.Po każdym kolejnym okrążeniu ścierają się opony, bolid staje się lżejszy (spalanie paliwa) przez co należy inaczej szacować sposób i prędkość wejścia w kolejne zakręty
 
6.Zwycięzca wyścigu otrzymuje 10 punktów, pozostali odpowiednio po 6, 4, 3, 2, 1. W roku 2001 Mistrzostwa Formuły 1 rozgrywano na 17 torach.

 


Szczegółowe przepisy rzeczywistej Formuły 1 znajdziesz tutaj.

 

"Dzięki GP4
narodziłem się na nowo"

Koordynator Techniczny
Ligi Symulatorów Formuły 1


Kokpit  

 

Pokrewne Linki:

Liga Symulatorów Formuły 1  Lubelskie Mistrzostwa Symulatorów Jazdy
 
 
Admin: rpyda.webpark.pl
Kontakt: rpyda@wp.pl
Dzwoń i SMS-uj na: 0 - 698 - 327490