KOKPIT

 

Kierownica od góry:

 

 

 
1-7 = Biegi;
R
= Wsteczny;
N
= Neutralny
000 = prędkość w kilometrach/godzinę (kph). By zmienić ją na mile na godzinę (mph) należy wejść w Workshop - Utilities Menu - Menu Setup i odznaczyć checkbox: use metric units

P = aktualna pozycja w kwalifikacjach i wyścigu. Na początku kwalifikacji równoważna z numerem kolejnym bolidu w boksie (patrz: CAR). Po wyjeździe na tor może być mniejsze o 1 od numeru bolidu w boksie w zależności od tego, który z bolidów danego teamu wyjechał pierwszy na tor. Np. gdy Rubens Barichello (CAR=2) w czasie kwalifikacji wyjedzie pierwszy na tor (przed Michaelem Schumacherem) to jego tymczasowa pozycja P=1, oczywiście do momentu uzyskania pierwszego czasu drugiego okrążenia ! :-)
Ze względu na przesądy, w Formule 1 nie ma bolidu oznaczonego numerem 13 !!!!!

Podczas piątkowej i sobotniej jazdy testowej (FRIDAY/SATURDAY FREE PRACTISE) oznacza kolejność czasów okrążeń (najlepszy czas okrążenia ze wszystkich wykonanych przez określonego zawodnika) spośród kierowców na torze. Już na tym etapie może to służyć porównaniom umiejętności uczestników (ich ustawień bolidów) i oszacowaniu swoich szans w wyścigu.

L = numer rozpoczętego okrążenia. Niepełne okrążenie po wyjeździe z boksów lub PIT STOP-u jest też brane pod uwagę!!.
F = paliwo podawane w okrążeniach!!! np. 4.3 powinno wystarczyć na 4 okrążenia (a nawet 5), 3.9 już niekoniecznie (dojazd do Pit Stopu z tzw. "rozpędu"). Jest to tak zwana wartość Predicted Fuel Consumption - Przewidywane Zużycie Paliwa. Ponieważ bolid spala około 1 litra benzyny na kilometr (tyle co czołg!!!) to gdyby wartość tu podana była określana w litrach ustalenie benzyny w box-ach i w czasie wyścigu w PIT STOP-ie trwałoby 5 razy dłużej (4-5 litrów na okrążenie).

t = tempetratura płynu w chłodnicy w stopniach Celsjusza.

np. 0:36.765 - odliczanie czasu po minięciu linii "Start-Meta". Kolejno pojawiający się zatrzymany czas to: 1/3 okrążenia, 2/3 i pełne okrążenie.

 

 

 

Opcje na ŻÓŁTYM tle:

 

W czasie postoju w paddock'u (jazdy testowe i kwalifikacje) i w czasie wyścigu po wjeździe do PIT STOP-u:

Szybkie wciśnięcie gazu (lub "A" na klawiaturze) = wskaźnik w górę.
Szybkie wciśnięcie hamulca (lub "Z") = wskaźnik w dół.
Wciśnięcie biegu w dół (lub "Spacji") = wybiera opcję.
Ruch kierownicą (lub "<", ">" na klawiaturze) = Lewo=mniej, Prawo=więcej


 

 

 

>> = przyspieszenie upływu czasu (w kwalifikacjach i trybie Single Player).
FUEL = domyślnie ustawione na 4 okrążenia. Wciskamy bieg i kierownicą (lewo=mniej, prawo=więcej) ustawiamy ilość okrążeń paliwa. W czasie wyścigu podczas postoju w PIT STOP-ie w podobny sposób zmieniamy kierownicą ilość okrążeń paliwa, ilość PIT STOP-ów i rodzaj opon, które będą w użyciu do czasu następnego PIT STOP-u. Musimy to zrobić bardzo szybko i potwierdzić wciśnięciem manetki biegu. W przeciwnym razie zostaniemy w PIT STOP-ie do końca wyścigu!!!

TYRES (LAPPED 0) = ilość przejechanych okrążeń w systemie dziesiętnym!!! (tu: zero) - patrz niżej.

 LEAVE THE PITS = po wciśnięciu biegu (gear down) na kierownicy (lub spacji na klawiaturze) na tej opcji, marschalle usuwają podkładki spod bolidu i możemy wyjeżdżać z boksów - "Clear!"
 CAR SETUP
= ustawienia bolidu (patrz Car Setup).


 

 

 

W czasie kwalifikacji:

SELECT TYRES SET = wybierz komplet opon w sposób opisany wyżej (A,Z, <, >, Space).

Po wejściu mamy dostęp do opon: SOFT DRYS = miękkie suche, HARD DRYS = twarde suche,

[COMPLETED LAPS]

0 = używane tylko do jazdy próbnej (jeden komplet);
q1, q2, q3 = używane do kwalifikacji (zazwyczaj jeden komplet na każdy wyjazd na tor - choć niekoniecznie);
qr = dodatkowy komplet używany do kwalifikacji lub/i do wyścigu (np. przy trzech PIT STOP-ach) lub/i do pre-race warm-up;
r1, r2, r3 = trzy komplety używane do wyścigu i w czasie pre-race warm-up;


 

 

INTERMEDIATES = Opony pośrednie, HARD WETS = Twarde mokre,
SOFT WETS = Miękkie mokre, MONSOON = Opony na oberwanie chmury,

[COMPLETED LAPS]
0 0 0 0
0 0 0
=
7 kompletów dla każdego rodzaju z powyższych opon do zużycia w czasie jazdy testowej, kwalifikacji i wyścigu.

0 oznacza, że opony nie były wykorzystywane. Cyfry pojawiające się w tych miejscach oznaczają ilość okrążeń wykonanych na danym komplecie opon w systemie hexadecymalnym!!! np: 9 = dziewięć okrążeń, a = dziesięć okrążeń, f = piętnaście okrążeń, 10 = szesnaście okrążeń, 1f = 31 okrążeń, 20 = 32 okrążenia, 28 = 40 okrążeń itd.

Jeżeli do kwalifikacji użyliśmy opon suchych np. twardych musimy na nich jechać w wyścigu!!
Opony mokre i pośrednie możemy wymieniać dowolnie. Przepis z 2001 roku nałożony przez FIA dotyczy tylko doboru twardości ścianek opon suchych!


 

 

Po wyjechaniu z PIT STOPU pojawia się komunikat "Starting Data Logger". Od tego momentu zaczyna się liczenie 1/3 i 2/3 czasu niepełnego okrążenia, rejestrowane są użycia gazu, hamulca, kierownicy i zachowania bolidu. Po zgaśnięciu powyższego napisu na tablicy pojawiają się:


TIME TO GO = ilość czasu do końca kwalifikacji.
LAPS TO GO = ilość okrążeń do przejechania w czasie kwalififkacji.

CAR = numer kolejny bolidu od 1 do 23 (w Formule 1 nie ma bolidu oznaczonego numerem 13) w boksach (np. team Ferrari ma numery 1 i 2, Williams-a: 5 i 6, zawodnicy teamu Jordan: 11 i 12, ale team Orange ma już numery 14 i 15).
RUNNERS = ilość zawodników na torze.
BEST -:--.--- = nie wykonano jeszcze pomiaru czasu.
SPLIT 0:25.448 = czas (tzw. INTERMEDIATE) pojawiający się po przejechaniu 1/3 lub 2/3 okrążenia przeniesiony z niebieskiego wyświetlacza. Na wyświetlaczu pojawia się również różnica czasowa względem najszybszego okrążenia zawodnika w tej rundzie okrążeń. Jeżeli czas okrążenia został pobity to utrzymuje się on na wyświetlaczu (BEST:) do momentu następnego pobicia rekordu.

 

W Wyścigu:

 

 
  78 LAP RACE = jedziemy w wyścigu np.siedemdziesięcio-ośmio okrążeniowym.

 

W czasie wyścigu gdy przekraczasz linię"Start-Meta" pojawia się:
"-" strata do zawodnika jadącego przed tobą,
"+" przewaga nad zawodnikiem za tobą. ale dopiero gdy przekroczy on linię S-M.

 


 

Pod wyświetlaczem na kierownicy:

 

Żółta paląca się dioda = jedziesz w mistrzostwach.  

 

 

 
Dwie diody migające na przemian na żółto (stewart na torze machający żółtą chorągiewką) = kraksa na torze, zakaz wyprzedzania.
 

 

 

 
Gdy diody przestaną migać lub stewart na torze macha zieloną chorągiewką = koniec zakazu wyprzedzania.
 

 

 

 
Diody migające na przemian na niebiesko (stewart na torze machający niebieską chorągiewką) = bolid jadący z tyłu (dublujący cię) chce cię wyprzedzić.

 

 

 

 
Białe chorągiewki, niebieskie, zielone, pomarańczowe, szachownica = koniec wyścigu!!!
 

 

 

 

 

 

Wszystkie diody (dwie żółte, dwie niebieskie i dwie pomarańczowe) migają jednocześnie na kierownicy = uszkodzenie niemechaniczne wozu (pasek klinowy, skrzynia biegów, hamulce, elektryka itd.). Zapalają się również na moment przed pęknięciem opony!

 

 

Pod kierownicą:

 

Ciąg pionowych 5-ciu zielonych diód = oznaczenie stopnia trudności (zapalona na dole = Rookie, na górze = Ace).



Zielony wykresik
= komunikaty radiowe

 


Czerwona paląca się dioda z prawej strony
= bolid nie jest prowadzony przez komputer lecz przez gracza.

Cyfrowy wyświetlacz w prawym dolnym rogu = sugerowany bieg pokonania następnego zakrętu pod warunkiem utrzymania LiOpToJa.


Bolid z zaznaczonym na czerwono fragmentem = zewnętrzne uszkodzenie mechaniczne (przedni lub tylny spojler, opona lub koło, tarcie zawieszeniem o podłoże).


Czerwony krzyżyk w prawym dolnym rogu = w PIT STOP-ie jest drugi bolid z twojego teamu.

   
   
Zielony niepełny krzyżyk w prawym dolnym rogu = wezwanie do PIT STOPU.
Jeżeli wyślemy sygnał do swoich mechaników na mniej niż około 6 sekund przed wjazdem do Pit Stopu to nie zdążą oni wyjść z boksów i stracimy nawet do dziesięciu sekund!! (plus czas tankowania i naprawy). Przytrafiło mi się kilka razy podczas kraksy z udziałem partnera z teamu, gdy musiałem nagle zjechać do Pit Stopu, usłyszeć komunikat "Pit Busy!!". Ponieważ komunikaty są podawane dla dwóch kierowców z drużyny nie oznacza to tylko faktu, że boks jest zajęty, lecz może też znaczyć, że partner z teamu również wyraził ochotę wjazdu do Pit Stopu. Może być to również komunikat ostrzegający partnera, że nasz bolid znajduje się bliżej Pit Stopu lub/i właśnie wjeżdżamy do boksów. Po dokonanej naprawie i wyjeździe z boksów usłyszymy: "Pit Clear!".

 

 

Na ZIELONO/ŻÓŁTO dookoła kierownicy - od lewej strony:


Aktywujące opcje klawisze:

 

F9 = Kontrola startu (symbol rakiety) - zapobiega ścieraniu opon w czasie ruszania (wyłącza się po użyciu). Zbyt częste używanie tej opcji może doprowadzić do spalenia sprzęgła!
F1 = Automatyczne hamulce (symbol tarcz hamulcowych "( )").
F2 = Automatyczna skrzynia biegów (HH).
F3 = Automatyczne obrócenie bolidu do kierunku jazdy gdy wpadnie w spin (strzałka do góry).
F4 = Niezniszczalność (symbol diamentu).
F5 = Linia optymalnego toru jazdy (--) przy zachowaniu odpowiedniej prędkości.
F6 = Włączenie opcji sugerowanego biegu (strzałka załamana góra-prawo).
F8 = Kompensacja ruchów kierownicy - ciężko przyzwyczaić się do tego, że komputer ingeruje w ruchy kierownicy. Jeżeli odległość toru jazdy bolidu od LiOpToJa jest większa niż około 1 metr i próbujemy skorygować tor jazdy następuje ostry skręt co zarówno przy jeździe kierownicą (jak i na klawiaturze) powoduje starcie opon. Poza tym przy ostrych manewrach i wyprzedzaniu jest najzupełniej zbędna i powoduje destabilizację bolidu.
F7 = Kontrola przepustnicy (strzałka w dół) - ogranicza dopływ "mocy", zapobiega ścieraniu opon w czasie przyśpieszania i wchodzenia w zakręt.
 

 

 

 

 

Zmiany kamer:

 

 = przełączanie między widokiem z cockpitu a widokiem znad kasku.
 = widok z kamer na trasie.
 = widok z następnego w kolejności bolidu.
 = widok z poprzedniego w kolejności bolidu.
Delete
 = kamera śledząca za bolidem.
PgDown
 = kamera śledząca przed bolidem.
Home
 = powrót do bolidu, którym kierujemy
Insert
 = ujęcia TV Director (najciekawsze zdaniem komputera), zmieniane co kilka(-naście) sekund
PgUp
 = przełączanie ujęć kamer dookoła bolidu.
"+"
(na klawiaturze numerycznej) = przybliżenie fotela do kierownicy
"-"
 = oddalenie fotela od kierownicy
V
 = wzrok na lewo
B
 = wzrok na prawo
N
 = nazwa kierowcy
O
 = obciążenie procesora
R
 = powtórka
P
 = pauza (warto przypisać ten klawisz do guzików na kierownicy)
F1-F8
 = klawisze obsługi video (po włączeniu pauzy)
 

 

 

 Page Up = przełączanie kolejnych ujęć kamer dookoła bolidu.

Widoki:
1.kierowca z przodu, 2.znad prawej przedniej opony, 3.znad prawej tylnej opony, 4.do tyłu na spojler z prawej strony, 5.do tyłu na asfalt, 6.do tyłu na spojler z lewej strony, 7.znad lewej tylnej opony, 8.znad lewej przedniej opony, 9.do przodu na asfalt, 10.na prawy przedni spojler. 11.znad kasku.

 

 

Copyright by Rafał Pyda.


Główna  
Infogrames  
Kokpit  
Options  
Kalibracja  
Car Setup  
Jazda Po Torze 
Testy Kwalifikacje  Wyścig !!  Manewry  Tory  Workshop  Wykresy  FAQ Forum

 

Pokrewne Linki:

Liga Symulatorów Formuły 1   Lubelskie Mistrzostwa Symulatorów Jazdy
 
 
 
Admin: rpyda.webpark.pl
Kontakt: rpyda@wp.pl
Dzwoń i SMS-uj na: 0 - 698 - 327490